podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny – czym jest i w jakich sytuacjach można go zastosować?

Podpis elektroniczny zyskuje coraz większą popularność przede wszystkim ze względu na wygodę, jaką oferuje oraz znaczącą oszczędność czasu. E-podpis to narzędzie, którego podstawowym zadaniem jest ułatwianie codziennych kontaktów biznesowych czy administracyjnych. Pozwala on na identyfikację podmiotów, które przesyłają dokumenty drogą online. Czym właściwie jest podpis elektroniczny i w jakich sytuacjach może okazać się cennym wsparciem i ułatwieniem?

Cechy charakterystyczne podpisu elektronicznego

Podpis elektroniczny to w praktyce certyfikat kwalifikowany, dzięki któremu sygnowane dokumenty mają pełną moc prawną. Taki podpis jest równorzędny z tzw. podpisem mokrym, czyli własnoręcznym. Kwalifikowany podpis elektroniczny posiada następujące cechy:

  • jest unikalny, co oznacza, że został przypisany tylko jednej osobie – podpisującemu dany dokument,
  • umożliwia niezaprzeczalne potwierdzenie tożsamości podpisującego,
  • zapewnia nienaruszalność danych przesyłanych drogą elektroniczną,
  • świadczy o integralności i autentyczności pochodzenia danych.

Komfort i wymierne korzyści podpisu elektronicznego w praktyce

Podpis elektroniczny wiele ułatwia w codziennym życiu, nie tylko biznesowym.. To narzędzie pozwala na zdalne składanie oświadczenia woli, np. przy okazji podpisywania umów, aneksów czy innych wiążących prawnie dokumentów. Wszystko to możemy załatwić całkowicie zdalnie, bez wychodzenia z domu. Z podpisu elektronicznego można korzystać za pomocą karty i czytnika lub też w wersji całkowicie online. mSzafir to kwalifikowany podpis elektroniczny od KIR , który eliminuje potrzebę korzystania z fizycznych urządzeń, takich jak czytnik i karta. mSzafir umożliwia bezpieczne podpisanie dokumentu całkowicie online, na dowolnym urządzeniu z dostępem do internetu, w sprawach prywatnych, biznesowych i urzędowych, bez konieczności drukowania pism i umów, wysyłania pocztą lub kurierem, ponoszenia kosztów czasochłonnej archiwizacji czy udawania się do stacjonarnych punktów sprzedaży. Stosowanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest możliwe na terenie całej Unii Europejskiej, co reguluje rozporządzenie eIDAS.

Popularne zastosowania podpisu elektronicznego:

  • składanie e-deklaracji ZUS
  • wysyłanie e-deklaracji podatkowych
  • podpisywanie umów, aneksów, e-faktur
  • sygnowanie dokumentów wewnątrzfirmowych, pracowniczych
  • udział w przetargach
  • korespondencja z urzędami
  • zawieranie umów z dostawcami usług –ubezpieczycielami, firmami telekomunikacyjnymi, organizacjami świadczącymi usługi medyczne, prawne, itd.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *