Co to jest PAN-European FBA?

Powszechnie wiadomo, że platforma Amazon dąży do zapewnienia jak najwyższej jakości usług, zarówno w stosunku do sprzedawców, jak i kupujących. W tym celu powstał model sprzedaży FBA, który pozwala zautomatyzować cały proces. Jednym z jego wariantów jest natomiast PAN-European FBA, który pozwala sprzedawać produkty na terenie całej Unii Europejskiej. Na czym dokładnie polega? Jakie są jego zalety? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się poniżej.

Modele sprzedaży na Amazon

Decydując się na sprzedaż na Amazonie, należy dokonać wyboru pomiędzy jednym z dwóch modeli sprzedaży, a mianowicie FBM (Fulfillment by Merchant) lub FBA (Fulfillment by Amazon). W pierwszym przypadku sprzedawca odpowiada za wszystkie czynności związane z pakowaniem towaru oraz jego terminową wysyłką. Decydując się na model FBA, obowiązki te przejmuje platforma, a sprzedawca odpowiedzialny jest jedynie za wysyłkę towaru do odpowiedniego magazynu. Należy również zaznaczyć, że sprzedający w ramach modelu FBA może wybrać jeden z trzech wariantów:

  • EFN (European Fulfillment Network) – czyli korzystanie z jednego magazynu Amazon do sprzedaży na terenie całej UE;
  • MCI (Multi Country Inventory) – czyli wysyłkę towaru do konkretnych magazynów Amazon, np. sprzedając do Niemiec należy wysłać towar do magazynu w Niemczech;
  • PAN-European – czyli wysyłkę towaru do jednego magazynu Amazon, skąd platforma automatycznie roześle go do innych magazynów. Wariant ten obejmuje wszystkie magazyny Amazon FBA w Europie.

Na jakiej zasadzie działa PAN-European FBA?

PAN-European FBA jest uznawany za najłatwiejszy i najwygodniejszy model sprzedaży na Amazonie, który pozwala sprzedawać towary na terenie całej Europy. Jak to działa? Mechanizm jest prosty, ponieważ sprzedawca wysyła swoje towary do jednego magazynu Amazon, a następnie platforma przesyła go do swoich pozostałych magazynów, by bezpośrednio stamtąd trafiał do klientów. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule: Co to jest PAN-European FBA?

Zalety PAN-European FBA

W poprzednim akapicie wspomniano, że wariant PAN-European FBA jest najwygodniejszym modelem sprzedaży na Amazonie. Wynika to przede wszystkim z jego zalet, do których zalicza się:

  • redukcja kosztów – sprzedawca, który nie musi wysyłać sprzedawanych towarów do konkretnych magazynów, oszczędza zarówno czas, jak i pieniądze. Wysyłka do jednego magazynu umożliwia redukcję kosztów dostaw nawet o 40% oraz odnotowanie kolejnych oszczędności na zarządzaniu stanami magazynowymi na konkretnych rynkach;
  • ułatwione zarządzanie stanami magazynowi – wybór wariantu PAN-European FBA oznacza, że sprzedawca zobowiązany jest do zarządzania wyłącznie jednym konkretnym magazynem, a reszta leży po stronie Amazon. W tym miejscu warto jednak podkreślić, że mimo tego, przedsiębiorca jest zobowiązany do rejestrowania przemieszczania się danego towaru, co jest niezbędne do wykazania sprzedaży w odpowiednich deklaracjach VAT w poszczególnych krajach UE. W wielu przypadkach może to być skomplikowany proces, w związku z czym warto skorzystać z pomocy ekspertów dostępnych na: https://taxology.co;
  • szybka dostawa oraz obsługa posprzedażowa – towary sprzedawane w modelu PAN-European FBA uzyskują rangę Prime, która umożliwia przyciągnięcie większej liczby klientów, a co za tym idzie, zwiększenie sprzedaży oraz uzyskiwanych z niej dochodów. W tym wariancie Amazon odpowiada również za wysokiej jakości obsługę posprzedażową, która obejmuje m.in. udzielanie odpowiedzi na pytania klientów, czy obsługę zwrotów przesyłek oraz pieniędzy.

PAN-European FBA a obowiązek rejestracji VAT

Decydując się na sprzedaż w modelu PAN-European FBA, nie można zapomnieć o obowiązku rejestracji na VAT we wszystkich siedmiu krajach, w których znajdują się magazyny Amazon (Francja, Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Czechy i Polska). Jest to konieczne, ponieważ platforma może dowolnie przesyłać towary pomiędzy swoimi magazynami na terenie Unii Europejskiej. Co więcej, sprzedawca zobowiązany jest również do dokładnego rejestrowania ponoszonych kosztów oraz wartości przesyłanych towarów, co wynika z obowiązków podatkowych w poszczególnych krajach. Ich niedopełnienie może wiązać się z nałożeniem sankcji prawno-skarbowych oraz otrzymaniem zakazu sprzedaży na Amazon.

Model PAN-European FBA jest korzystny dla sprzedawców, którzy traktują handel na Amazonie jako ważną część swojego biznesu. Jego wybór pozwala usprawnić procesy, ograniczyć koszty oraz znacząco zwiększyć sprzedaż.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *