Kiedy zdecydować się na rebranding?
Na obecnym rynku marki muszą dostosowywać się do obowiązujących trendów. Za tymi zmianami często idzie konieczność przeobrażania się całych firm. Chodzi przede wszystkim o kwestie wizerunkowe. Kiedy przedsiębiorstwo zmienia struktury, rozrasta się lub dokłada do oferty nowe usługi, to należy pamiętać o zachowaniu spójności w komunikacji. Zaplanowanie przeprowadzanie takich działań nazywa się rebrandingiem. Dowiedz się, na czym dokładnie polega ten proces i kiedy warto z niego skorzystać.
Czym jest rebranding?
Sam branding oznacza proces budowania charakterystycznych elementów marki. Takie działanie ma na celu utrwalenie jej na rynku i przede wszystkim w świadomości klientów. Głównym celem jest wykreowanie pozytywnego wizerunku w taki sposób, aby sprzedaż produktów czy usług wzrosła. Konieczne jest zadbanie o spójność wszystkich kanałów komunikacji. Istotne będą dziedziny takie jak digital marketing czy visual marketing.
Rebranding ma za zadanie przekształcenie stworzonych wartości i cech w nowe. Niezbędne jest zbudowanie nowej komunikacji, która wywoła inne skojarzenia. Proces ten odbywa się zazwyczaj w określonych momentach po jakimś czasie funkcjonowania firmy.
Jak przebiega rebranding?
Rebranding jest długotrwałym procesem, który zmienia kluczowe elementy całej komunikacji wizerunkowej marki. Nie chodzi więc tylko o odświeżenie samych grafik czy nazwy firmy. Dużo ważniejsze są o wiele bardziej rozbudowane działania takie jak:
- opracowanie nowej strategii marki na podstawie przeprowadzonych badań rynkowych i konsumenckich,
- wdrożenie zmian w komunikacji z odbiorcami,
- dobre wprowadzenie zmian we wnętrzu firmy i szkolenie pracowników,
- opracowanie nowej identyfikacji wizualnej marki.
Wszystkie wymienione działania łączą się z dużymi zmianami w marketingu firmy. Aby przyniosły pożądane skutki, muszą kłaść nacisk na cechy, które mają zostać zaimplementowane w tożsamość marki. Obecnie najpopularniejsze przedsiębiorstwa skupiają się na ochronie środowiska lub oferowaniu luksusowych produktów.
Kiedy najlepiej przeprowadzić rebranding?
Rebranding nie jest procesem, który powinno zaczynać się spontanicznie. Bez odpowiedniego przygotowania i dogłębnych analiz nie można z pewnością stwierdzić, że takie działanie jest potrzebne. Dlatego zawsze należy określić, jakie realne korzyści mogą płynąć z przeprowadzanych zmian. Największymi przesłankami do zbudowania nowego wizerunku są:
- spadająca sprzedaż,
- brak widoczności firmy,
- brak tożsamości i chaotyczność wizerunku,
- zmiana profilu lub rozszerzenie działalności firmy,
- kryzys wizerunkowy i spadek reputacji.
Rebranding może być rozwiązaniem wielu problemów. Trzeba jednak zawsze mieć na uwadze, że nie jest to szybki proces. Efekty widoczne są dopiero po czasie. Dlatego należy liczyć się też z kosztami takiego przedsięwzięcia, gdyż mogą okazać się one dość wysokie.
Czy rebranding da się przeprowadzić samodzielnie?
Oczywiście każdą zmianę w komunikacji i wizerunku przedsiębiorstwa można przeprowadzić samodzielnie. Mimo to działanie w tylu obszarach jednocześnie może przynieść bardzo mizerne efekty. Rebranding wymaga analiz, dobrego planowania i profesjonalnego wykonania. Dlatego lepiej jest zaangażować do tego procesu specjalistów. Agencje kreatywne takie jak Happy Island są niezwykle doświadczone w zakresie marketingu. Dzięki takiej pomocy marka może rozbłysnąć na nowo.