Wybierz lektury szkolne dopasowane do wieku i zainteresowań Twojego dziecka
Lektury szkolne często kojarzą się z czytaniem tytułów, które niekoniecznie leżą w kręgu zainteresowań uczniów. Wyznaczone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej książki, opowiadania lub utwory literackie mają jednak duże znaczenie kulturowe, historyczne i edukacyjne. Warto więc zachęcać dzieci do czytania lektur. Jak je wybrać, by nawet najmłodsi chętnie czytali? Sprawdź!
Lektury szkolne w szkole podstawowej. Co wybrać?
W Polsce lektury szkolne dzieci samodzielnie powinny czytać od 4 klasy szkoły podstawowej. Jednak już w młodszych klasach nauczyciele mają obowiązek wprowadzać dzieciom książki do wspólnego oraz indywidualnego czytania.
Nauczyciel dobrze znający swoich podopiecznych powinien im zaproponować kilka tytułów do wspólnego czytania podczas zajęć. Mogą to być „Baśnie” Andersena, „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” autorstwa A. Bednarek czy chociażby popularna wśród najmłodszych książka „Cukierku, ty łobuzie!” W. Cichonia.
Lektury szkolne dla uczniów 4-6. Jak je wybrać?
Starsze dzieci powinny już same czytać lektury w domu. Zadaniem nauczyciela jest wskazanie całych tytułów lub ich fragmentów oraz określenie ram czasowych, na kiedy książka powinna być przeczytana. Ma on do dyspozycji kilkadziesiąt tytułów, pośród których 17 pozycji jest obowiązkowych, a reszta to tzw. lektury uzupełniające.
Wśród nich 32 tytuły, pośród których możesz zaproponować dziecku ciekawą książkę do poczytania. Wybieraj lektury tematycznie dopasowane do zainteresowań dziecka. Jeśli Twoja pociecha lubi książki przygodowe, zaproponuj „Skrzynię Władcy Piorunów”, a jeśli woli fikcję, przeczytajcie razem „Króla Maciusia Pierwszego”. Pełną listę lektur uzupełniających dla szkoły podstawowej znajdziesz na stronie listalektur.pl.
Lektury dla uczniów najstarszych klas szkół podstawowych
Lektury dla uczniów najstarszych klas szkół podstawowych często zawierają bardziej zaawansowane i złożone treści, które zachęcają czytelników do rozwijania umiejętności czytania, rozumienia oraz interpretacji tekstów literackich.
Młodzieży warto więc zaproponować książki, które będą nie tylko w kręgu ich zainteresowań, ale również wzbogacą ich wiedzę o świecie. Mogą to być „Kamienie na szaniec”, „Quo vadis”, wybrana powieść kryminalna A. Christie czy „Jesienna miłość” autorstwa N. Sparks z lektur uzupełniających dla klas 7-8.