Analiza efektywności Ścieżki SMART jako narzędzia zwiększającego konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)

Ścieżka SMART to integralny element Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Instrument ten ma w założeniach podnieść konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw, przede wszystkim poprzez wspieranie ich innowacyjnych działań i inwestycji. Efektywność tego narzędzia w dużej mierze zależy od jego struktury wewnętrznej, a także specyficznych mechanizmów umożliwiających pozyskanie środków. Ścieżka SMART jest odpowiednia przede wszystkim dla tych MŚP, które potrafią dostosować się do zmian na rynku.

Struktura i główne cele Ścieżki SMART

Ścieżka SMART FENG jest opracowana z myślą o wspieraniu projektów, które obejmują badania i rozwój, rozbudowę infrastruktury, wdrażanie innowacji, cyfryzację, internacjonalizację czy zieloną transformację przedsiębiorstw. Inicjatywa ta bazuje na dwuetapowej ocenie projektów, pozwalającej na obiektywną weryfikację składanych wniosków oraz lepsze dostosowanie wsparcia do rzeczywistych potrzeb oraz potencjału MŚP. Próg minimalny kosztów kwalifikowanych i ograniczenie wsparcia w ramach projektu sprawia, że firmy muszą w bardzo przemyślany sposób panować swoje działania pod kątem pozyskania dodatkowych środków publicznych. Ścieżka SMART stawia wiele wyzwań, jednak daje też ogromne możliwości wzmocnienia pozycji rynkowej.

Innowacyjność dla konkurencyjności MŚP

Do kluczowych aspektów wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw należy ich innowacyjność. Ścieżka SMART skupia się głównie na wspieraniu projektów badawczo-rozwojowych, dlatego zachęca MŚP do opracowywania nowych rozwiązań w tym zakresie. Program ten może zapewnić wsparcie finansowe, które sięga nawet 65% kosztów kwalifikowanych. W praktyce stanowi to niemały atut dla małych i średnich przedsiębiorstw, coraz mocniej zainteresowanych prowadzeniem prac B+R. Efektywność wsparcia znacząco jednak zależy od tego, jak skutecznie firmy zarządzają swoimi projektami inwestycyjnymi. MŚP muszą posiadać odpowiednią kadrę zarządzającą już przy składaniu wniosku, a jej brak stanowi spore ograniczenie dla osiągnięcia pożądanej konkurencyjności. Pomoc na etapie pozyskiwania dofinansowania może zapewnić zespól ekspertów InnovaTree, a na stronie: https://innovatree.pl/dotacja/sciezka-smart/ zostały szczegółowo opisane zasady współpracy.

Internacjonalizacja, cyfryzacja i zielona transformacja

Dla konkurencyjności MŚP bardzo istotna jest internacjonalizacja. W ramach ścieżki SMART można uzyskać wsparcie dla tych działań, co ma znaczenie chociażby dla zdolności eksportowych firm oraz ich adaptacji do zmiennych warunków rynkowych. Internacjonalizacja wymaga odpowiednich strategii i zasobów, które pozwolą na nawiązywanie międzynarodowych współpracy czy też samo zaznaczenie obecności za granicą. Do priorytetowych obszarów ścieżki SMART należy też cyfryzacja, która z kolei ma na celu podniesienie efektywności operacyjnej przedsiębiorstw. Jako element konkurencyjności traktowana jest również zielona transformacja. Na znaczeniu zyskuje ona głównie z uwagi na rosnące wymagania regulacyjne i zmienne preferencje konsumentów. MŚP zdecydowane na wdrażanie zrównoważonych i ekologicznych rozwiązań mogą zyskać znaczącą przewagę konkurencyjną, a także zredukować koszty operacyjne.

Wytyczne i kryteria oceny

Ścieżka SMART może wpływać na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw również uwagi na specyficzne kryteria oceny projektów oraz wytyczne. Obecnie nacisk coraz mocniej położony jest na jakość składanych wniosków, co pozostaje nie bez wpływu na podniesienie efektywności wykorzystanie dostępnych środków. Przedsiębiorstwa lepiej dostosowane do aktualnych wymagań mogą osiągnąć większą przewagę konkurencyjną. MŚP zainteresowane ścieżką SMART powinny przede wszystkim odpowiednio zaplanować swoje strategie i umiejętnie zarządzać projektami, a ponadto sprawnie adaptować się do nowych warunków rynkowych. Warto pamiętać, że na dofinansowanie mogą liczyć również duże przedsiębiorstwa oraz konsorcja przedsiębiorstw z innymi firmami czy instytucjami naukowymi. Dla każdej grupy funkcjonuje jednak odrębny nabór wniosków, a tym samym oddzielne budżety.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *